انجمن طراحی و نقاشی

انجمن طراحی و نقاشی ایران

پنسل سوسایتی

نخستین انجمن طراحی و نقاشی ایران

آخرین آموزش های رایگان انجمن

  1. قبل از هر گونه فعالیت شما موظف به خواندن قوانین انجمن می باشد در غیر اینصورت در صورت بروز هر گونه مشکل مغایر با قوانین دسترسی شما به طور کامل قطع خواهد شد. پیشاپیش از همکاری شما متشکریم. لینک قوانین انجمن
    بستن اطلاعیه
بستن اطلاعیه
نکته برای ورود با حساب کاربری گوگل بنا بر محدود سازی های گوگل نسبت به ایران به ف..ی.لتر شکن نیاز دارید.


پس از عضویت امکانات بیشتری در انجمن برای شما فعال خواهد شد...

ثبت نام

معرفی انواع سبک های نقاشی به همراه توضیح...

شروع موضوع توسط pencil-society ‏1 نوامبر 2017 در انجمن سبک ها

Nature Nature

به اشتراک بگذارید

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.

آبتین وب

  1. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    به مرور این صفحه با توضیح هر سبک و نمونه آثار در هر سبک آپدیت می شود ...(مبع ویکی پدیا + غنی سازی مطلب با نمونه آثار توسط pencil-society.com).
    در آخر فایل کتابی از این پست تهیه شده و به صورت PDF در اختیار شما قرار داده می شود.

    1- امپرسیونیسم (برداشت گرایی)
    2-رئالیسم (واقع گرایی)
    3- نئوامپرسیونیسم
    4-پست-امپرسیونیسم
    5- اکسپرسیونیسم
    6- اکپرسیونیسم انتزاعی
    7- کوبیسم (حجم گری)
    8- فوتوریسم
    9- ورتیسیسم
    10- رومانتیسیسم
    11- پرسیژنیسم
    12- مینی‌مالیسم
    13- سورئالیسم
    14- گرافیتی
    15- آپ آرت
    16- باربیزون
    17- فتورئالیسم
    18- تونالیسم
    19- باروك
    20- استاکیسم
    21- آبستره (انتزاعی)
    22- كنستراكتیویسم
    23- روکوکو
    24- Mysore
    25- مینیاتور ایرانی
    26- مینیاتور عثمانی
    27- مدرنیسم (نوگرایی)
    28- هنر ابتدایی
    29- پست مدرنیسم (فرا نوین)
    30- آوانگارد (پیشگام ، وابسته به مکتب های هنری نوین و غیر سنتی)
    31- ساختار گرایی
    32- کتاره سخت
    33- پوینتولیسم
    34- آبستره اکسپرسیونیسم
    35- دادا و سوررئالیسم
    36- فوویسم
    37- سمبولیسم و آرنوو
    38- نئوکلا سی سیسم
    39- منریسم
    40- دادائیسم
    41-کلا سییسیسم
     
    آخرین ویرایش: ‏8 نوامبر 2017
    sahraaaa.art از این پست تشکر کرده است.
  2.  
    Nature Nature Nature
  3. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    سبك رئاليسم
    رئال به معنای واقعی و رئالیسم به معنای واقعی گری و حقیقت گرایی، نوعی گرایش هنری است که اشیاء و موجودات را آنگونه که هستند، زشت را زشت و زیبا را زیبا ترسیم می نمایند. سبک نقاشی رئالیسم نقطه مقابل سبک رومانتیک قرار دارد. سعی هنرمند نقاش رئالیسم در این است که موضوعات منتخب را بدون کم و کاست و شیرین کاری و عوام فریبانه شدن طرح در ذهن بیننده، ترسیم کند و تخیلات غیرواقعی نیافریند و شعار ندهد. مبنای کار آنان صادقانه نگری و صادقانه اندیشیدن است.

    نمونه اثار این سبک :

    7303l.jpg realism_4.jpg
     
    Link.Z، sahraaaa.art، rezaei.s و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    امپرسیونیسم

    امپرسیونیسم یا دریافتگری روش هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود که بزودی جهانگیر شد. این شیوه مبتنی است بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیده‌های زودگذر با به کار بردن لخته رنگ‌های تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزش‌های نور خورشید. در این روش اصول مکتبی طراحی دقیق و سایه روشن کاری و ژرفانمایی (پرسپکتیو) فنی و ترکیب بندی متعادل و معماری گونه رعایت نمی‌شود.

    شیوه دریافتگری به عنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد و این انجمن در سال۱۸۷۴ به نمایش همگانی آثار خود پرداخت. نام این جنبش از نام یک نقاشی از کلود مونه به نام دریافتگری، طلوع خورشید (به فرانسوی: Impression, soleil levant) گرفته شده‌است. نام امپرسیونیسم را نقادی به نام لویی لِروی در یک نقد هجوآمیز ساخت. امپرسیونیسم همچنین نام نهضتی در موسیقی است.

    در این سبک نقاشان از ضربات «شکسته» و کوتاه قلم مو آغشته به رنگ‌های خالص و نامخلوط به جای ترکیب‌های ظریف رنگ‌ها استفاده می‌کنند. مثلاً، به جای ترکیب رنگهای ابی و زرد برای تولید سبز آن‌ها دو رنگ آبی و زرد را مخلوط نشده بروی بوم قرار می‌دهند تا رنگ‌ها «حس» رنگ سبز را در نظر بیننده به وجود بیاورد. آنها در نقاشی صحنه‌های زندگی مدرن در عوض جزئیات، تأثیرات کلی واضح را نشان می‌دهند.

    نمونه آثار این سبک:
    Camille_Pissarro_012.jpg RenoirCanoist.jpg
     
    Link.Z، sahraaaa.art و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    نئوامپرسیونیسم

    نئوامپرسیونیسم یا نودریافتگری جنبشی در نقاشی فرانسوی بود که هم ادامه‌دهندهٔ دریافتگری (امپرسیونیسم) بود و هم واکنشی در برابر آن. اصطلاح نئوامپرسیونیسم را فلکس فنئون منتقد فرانسوی در سال ۱۸۸۷ برای این جنبش وضع کرد.

    این جنبش که یکی از جنبش‌های پسادریافتگری است مانند دریافتگری دل‌مشغول بازنمایی رنگ و نور بود، ولی برخلاف دریافتگری می‌کوشید که آن را بر مبانی علمی استوار کند. اساس نظریهٔ نودریافتگری، تفکیک‌گری و روش مرتبط با آن نقطه‌چینی بود. یعنی نقطه‌های مجزا با رنگ‌های خالص به گونه‌ای در نقاشی به کار برده می‌شوند که در صورت دیده شدن از فاصلهٔ مناسب، حداکثر شفافیت و درخشش را به دست دهند. در چنین نقاشی‌هایی نقطه‌ها هم‌اندازه‌اند و به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که با مقیاس تابلو هماهنگی داشته باشند.

    نمونه آثار این سبک :
    Paul_Signac1.jpg Georges_Seurat.jpg
     
    sahraaaa.art، rezaei.s و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    پُست‌امپرسیونیسم

    پُست‌امپرسیونیسم یا پساامپرسیونیسم جنبش هنری گسترده‌ای بود شامل مجموعه‌ای از گروه‌ها و سبک‌های نقاشی‌ای که یا در امتداد دریافتگری یا به‌عنوان واکنشی در برابر آن، به‌وجود آمده بودند. نبی‌ها، ترکیب‌گری، مجزاگری و نودریافتگری از جمله گروه‌ها و سبک‌های این جنبش می‌باشند.

    اصطلاح پست‌امپرسیونیست نخستین بار توسط راجر فرای نقاش و منتقد بریتانیایی در عنوان نمایشگاهی به‌کار گرفته شد که در سال‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۱۱ در نگارخانه گرافتن لندن برگزار شد و راجر فرای آن را «مانه و پست‌امپرسیونیست‌ها» نامید.

    پل سزان، ونسان ونگوگ و پل گوگن از برجسته‌ترین هنرمندان این جنبش می‌باشند. شیوهٔ کار سزان به‌گونه‌ای بود که او را هموارکنندهٔ راه برای حجم‌گری می‌دانند. امیل برنار، هانری روسو، تولوز لوترک، ژرژ سورا و پل سینیاک از دیگر نقاشان پسادریافتگر می‌باشند. این هنرمندان در فاصله زمانی ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۵ در این جنبش فعالیت داشتند.

    نمونه آثار این سبک :
    the-road-menders-by-vincent-van-gogh.jpg
    post-impressionism.jpg
     
    آخرین ویرایش: ‏3 نوامبر 2017
    Link.Z، sahraaaa.art و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    اکسپرسیونیسم

    اکسپرسیونیسم یا هیجان‌ نمایی نام یک مکتب هنری است. در آغاز قرن بیستم، نهضت بزرگی بر ضد رئالیسم و امپرسیونیسم پا گرفت که آرام‌آرام مکتب «اکسپرسیونیسم» از دل آن بیرون آمد. واژهٔ اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف برخی از نقاشی‌های «اگوست اروه» به کار رفته است. اکسپرسیونیسم جنبشی در ادبیات بود، که نخست در آلمان شکوفا شد. هدف اصلی این مکتب نمایش درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود. به عبارت دیگراکسپرسیونیسم شیوه‌ای نوین از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ‌های تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره می‌گیرد. اکسپرسیونیسم به نوعی اغراق در رنگها و شکلهاست، شیوه‌ای عاری از طبیعت گرایی که می‌خواست حالات عاطفی را هرچه روشنتر و صریح تر بیان نماید. دوره شکل گیری این مکتب از حدود سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۵ میلادی بود ولی در کل این شیوه از گذشته‌های دور با هنرهای تجسمی همراه بوده و در دوره‌های گوناگون به گونه‌هایی نمود یافته‌است. عنوان «اکسپرسیونیسم» در سال ۱۹۱۱ برای متمایز ساختن گروه بزرگی از نقاشان به کار رفت که در دههٔ اول سدهٔ بیستم بنای کارشان را بر باز نمایی حالات تند عاطفی، و عصیان گری علیه نظامات ستمگرانهٔ حکومت‌ها، مقررات غیرانسانی کارخانه‌ها و عفونت زدگی شهرها و اجتماعات نهاده بودند. این هنرمندان برای رسیدن به اهداف خود رنگ‌های تند و مهیج و ضربات مکرر و هیجان زدهٔ قلم مو و شکل‌های اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را با اینجاد ژرفانمایی و بدون هیچگونه سامانی ایجاد می‌کردند و هر عنصری را که آرامش بخش و چشم نواز بود از کار خود خارج می‌کردند.

    نمونه آثار این سبک :

    Macke_Russisches_Ballett_1.jpg
    expressionism_4.jpg
     
    sahraaaa.art و فرناز.ز از این پست تشکر کرده اند.
  8. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    اکپرسیونیسم انتزاعی

    اکسپرسیونیسم آبستره یا هیجان‌نمایی انتزاعی شیوهٔ هنری نوینی است که از دههٔ ۱۹۴۰ در نیویورک، متأثر از دو شیوهٔ هیجان‌نمایی (اکسپرسیونیسم) و فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) پا گرفت؛ در این طرز بیان تلاش می‌شود تا شکل و فضا از قید بازنمایی عینی و سنتی رها شود. به دلیل گرد هم آمدن هنرمندان این مکتب در شهر نیویورک، هیجان‌نمایی انتزاعی گاه با عنوان مکتب نیویورک نیز شناخته می‌شود.

    در حوزه نقاشی، هیجان‌نمایی انتزاعی مکتبی است که در سال ۱۹۱۲ با انتشار مجلهٔ سوارکار آبی از مکتب هیجان‌نمایی ایجاد شد. پیشوایان این مکتب واسیلی کاندینسکی، پل کله و فرانز مارک در مونیخ بودند.

    نمونه آثار این سبک :

    shutterstock-264213872.jpg Elaine-de-Kooning-Bullfight.jpg
     
    sahraaaa.art و فرناز.ز از این پست تشکر کرده اند.
  9. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    کوبیسم (حجم گری)

    در لغت کوبیسم به معنای مکعب گری است و به شیوه ی از نقاشی گفته می شود که در سال ۱۹۰۷ پیکاسوی اسپانیایی و براک مطرح کردند

    معمولا هنر شناسان سزان را پدر کوبیسم دانسته اند و معنقدند که یکی از عوامل بوجود آمدن این سبک جمله ی معروف سزان است " باید همه ی مشهودات را به واسطه ی حجم های هندسی منظم چون استوانه وکره و مخروط را به تصویر در آورد"

    انواع کوبیسم:

    ۱- کوبیسم سزانی:در این نوع کوبیسم عناصر تابلو همان اشکال استوانه و مخروط و مکعب شکسته شده است و در کلموضوع تابلو مشخص است.

    ۲-تحلیلی:در این کوبیسم شکل اصلی در شکل های مکعبی حل می شود.

    ۳-ترکیبی:در این کوبیسم از مواد و عناصر مختلف در تابلو تر کیب می شود.

    از خواسته های نقاشان کوبیسم این بود که آنها بتوانن علاوه بر نز مایش وجهی از شئ پشت و پهلوی آن را نیز به نمایش بگذارند.وآثار این دوران ترکیبی از سطوح شکسته که نه تنها نشانی از شی مورد نظر نداشت بلکه دیگر رنگ نیز در ان ها به حد اقل رسید و ضعیف شده بود.

    نمونه آثار این سبک :

    STYLEScubism.jpg gris_juan_1.jpg
     
    sahraaaa.art، rezaei.s و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  10. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    فوتوریسم

    فوتوریسم یا آینده‌ گری یکی از جنبش‌های هنری اوایل قرن بیستم بود. مرکز این جنبش در ایتالیا بود و در کشورهای دیگر از جمله روسیه نیز فعالیت داشتند. فوتوریست‌ها در بسیاری از زمینه‌ها مانند ادبیات، نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی، سفالگری، تئاتر، موسیقی، معماری و حتی آشپزی فعالیت داشته‌اند.

    فیلیپو تومازو مارینتی با انتشار بیانیهٔ فوتوریسم در سال ۱۹۰۹ در روزنامه فیگارو فعالیت جنبش را رسماً آغاز کرد. در آن بیانیه، مارینتی نوشته بود که فوتوریست‌ها از هنر گذشته بیزارند و دغدغه‌های اصلی این جنبش، پویایی، سرعت و تکنولوژی است. برای فوتوریست‌ها ماشین، هواپیما و شهرهای صنعتی نشانه‌های بسیار مهمی بودند چراکه آن‌ها پیروزی انسان بر طبیعت را نشان می‌دادند.

    نمونه آثار این سبک :

    161.jpg اومبرتو-بوچونی2.jpg
     
    sahraaaa.art، rezaei.s و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  11. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    ورتیسیسم

    ورتیسیسم یا دَوَران‌گری یک جنبش هنری کوتاه مدت بود که در اوایل قرن بیستم در بریتانیا و تحت تأثیر حجم‌گرایی و آینده‌گری به‌وجود آمد. نام «ورتیسیسم» را ازرا پاوند در سال ۱۹۱۳ به این جنبش داد، اما مهم‌ترین هنرمند این جنبش ویندهم لوئیس بود که از یک سال قبل نیز به این سبک نقاشی می‌کرد.

    اگرچه دوران‌گری از درون حجمگری درمی‌آمد، اما به پویایی و دیگر ملاک‌های آینده‌گری نزدیکتر بود. تفاوت اصلی دوران‌گری با آینده‌گری در شیوهٔ نشان دادن حرکات است. در دوران‌گری زندگی مدرن به‌وسیلهٔ یک سری خط کلفت نشان داده می‌شود که چشم را به مرکز تابلو هدایت می‌کنند. دیگر مشخصه‌های این سبک استفاده از کمان‌ها و زاویه‌های چندگانه بر سطحی تخت، به‌منظور پدیدآوردن تجسمی از دَوَران یا اِلقای چرخش و التهابی گرداب‌مانند است.

    تنها نمایشگاهی که از آثار دوران‌گرها برگزار شد در سال ۱۹۱۵ در نگارخانه «دوره» بود. بعد از آن به‌خاطر جنگ جهانی اول این جنبش از میان رفت. هرچند در سال‌های بعد از جنگ «گورو اِکس» سعی کرد این جنبش را دوبازه زنده کند، اما نتوانست.

    برای مدت کوتاهی آلوین لنگدون کابرن به این گروه پیوست. در واقع او یک سری وُرتوگراف تجربی تهیه کرد. احتمالاً اولین عکس‌های انتزاعی با استفاده از سه آیینه متصل به هم مانند کالیدوسکوپ تهیه شده‌اند. دوربین از میان این آرایش به محدوده‌ای که شیشه، چوب و امثال آن جای داده شده بود نگاه می‌کرد.

    نمونه آثار این سبک :


    imageززs.jpg vorticism_7.jpg
     
    sahraaaa.art و فرناز.ز از این پست تشکر کرده اند.
  12. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    رُمانتیسم

    رمانتیسیسم یا رُمانتیسم یا رمانتیسیزم عصری از تاریخ فرهنگ در غرب اروپا است، که بیشتر در آثار هنرهای تجسمی، ادبیات و موسیقی نمایان شد.

    رمانتیسم جنبه‌های احساسی و ملموس را دوباره به هنر غرب وارد کرد. هنرمندان رمانتیک آزاد از چهارچوب‌های تصویرگری‌های سنتی، به تحقق بخشیدن ایده‌های شخصی خود پرداختند.[۱]

    رمانتیسیسم را همان‌طور که از نامش پیداست، باید نوعی واکنش احساسی در برابر خرد محوری به‌شمار آورد. تمایلی به برجسته کردن خویشتن انسانی، گرایش به سوی خیال و رؤیا، به سوی گذشتهٔ تاریخی و به سوی سرزمین‌های ناشناخته. از دید انسان رمانتیک، جهان به دو دسته تقسیم می‌شود: یکی دستهٔ خردگرا (به قول نووالیس: جهان اعداد و اَشکال)، و دوم دستهٔ احساسات یا به‌طور دقیق‌تر، والاترین‌ها و زیبایی‌ها.

    رمانتیسم در اصل، جنبشی هنری بود که در اواخر قرن هجدهم و نوزدهم در ادبیات و سپس هنرهای تجسمی، ابتدا در انگلستان و سپس آلمان، فرانسه و سراسر اروپا رشد کرد. رمانتیسم تا حدودی بر ضد جامعهٔ اشرافی و دوران روشنگری (به طور بهتر، عقلانی) بود. گفته می‌شود که ایدئولوژی انقلاب فرانسه و نتیجه‌های آن این طرز فکر را تحت تأثیر خود قرار داد.

    رمانتیسم را جنبشی ضد روشنگری می‌دانند. برلین، به‌خصوص، علاقه‌مند به استفاده از چنین لفظی برای اشاره به این جنبش بود. درحالی‌که روشنگری نهضتی فکری به‌حساب می‌آمد که با علم و منطق و پیشرفت‌های نظام‌های عقلانی بشری در فهم علوم تجربی و انسانی گره خورده بود، متفکرین و هنرمندان رمانتیک، تأکید فرهنگی بر خرد را محدودکننده و سرکوبگر روح آدمی می‌دانستند و بر مؤلفه‌هایی چون هنر، شور، هیجان، تخیل، مضامین معنوی، مناسک و نمادها تأکید می‌کردند. در میان اصحاب رمانتیک، امر خاص ارزشمندتر از امر عام بود و خاص بودن فرهنگ‌های بومی، تنوع و تکثر زبان‌های بشری، هویت‌های محلی و منحصربه‌فرد بودن آدمیان ستایش می‌شد.

    نمونه آثار این سبک :

    468px-Caspar_David_Friedrich_-_Wanderer_above_the_sea_of_fog.jpg 788px-JWW_TheLadyOfShallot_1888.jpg
     
    sahraaaa.art، rezaei.s و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  13. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    پرسیژنیسم

    پرسیژنیسم یا راست‌خط‌کاری (به انگلیسی: Precisionism) یک جنبش هنری است که بعد از جنگ جهانی اول و قبل از جنگ جهانی دوم در ایالات متحده آمریکا به‌وجود آمد. سادگی اشکال، صراحت هندسی سطوح، راست‌بُری خط و دقت در سامان‌بخشی به عناصر تصویری از ویژگی‌های آثار نقاشان این جنبش بود که از سال ۱۹۱۵ گرد هم آمده بودند. این نقاشان معمولاً مضمون کار خود را صحنه‌هایی صنعتی، شهری و ساختمانی خالی از وجود آدمی انتخاب می‌کردند.

    به این جنبش نام‌های دیگری مانند حجمگری واقع‌نما (Cubist-Realists)، نقاشان پاکی‌پرداز (Immaculates) و پاکی‌پردازان (Sterilists) هم داده‌اند.

    جنبش راست‌خط‌کاری روی جنبش‌های واقع‌گرایی جادویی و هنر عامه تاثیر داشته‌است.

    نمونه آثار این سبک :

    Demuth_Charles_Chimney_and_Watertower_1931.jpg Davis_steeple_street.jpg
     
    sahraaaa.art، AT75 و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  14. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    مینیمالیسم

    مینیمالیسم یا ساده‌گرایی یا کمینه‌گرایی یا هنر کمینه یا هنر موجز یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌است. از نام‌های دیگر این جنبش abc art و هنر تحت‌اللفظی (literalist art) می‌باشد.

    کمینه‌گرایی را می‌توان زاییده هنرمندان روس دورهٔ پس از انقلاب اکتبر روسیه دانست که ساختارگرا بودند و به خلاصه‌نمایی و اشکال هندسی گرایش داشتند. مانند مالویچ با اثر «سفید روی سفید» ش. تجربیات هنرمندان روسیه در دهه ۱۹۵۰ و ۶۰ بر هنرمندان اروپا و آمریکا مانند مجموعه تابلوهای تماماً سفید رابرت راشنبرگ جوان و کارهای تک‌رنگ ایو کلین، و سری آکروم پیرو مانتزونی اثر گذاشت و به نوع دیگری بر کارهای میناکاری روی مس رابرت ریمن و آثار اگنس مارتین که ترکیب شیارهای نامحسوس روی زمینه تک‌رنگ بود، تأثیر گذاشت.[۱]

    مینیمالیسم در ایالات متحده به سرعت تبدیل به یک جنبش هنری تازه شد که بیشتر با خلق آثار سه بعدی (به جای دو بعدی) همراه بود. آثار حجمی ریچارد سرا مرحله‌ای سنتی از ساده‌گرایی در آمریکا بود و به کارهای دیوید اسمیت نزدیک بود. قطعات حجمی او حالتی پویا و ناپایدار داشتند. حجم‌هایی که برای فضای بیرون ساخت به ویژه «طاق نوسان» تأثیر حسی و روانی تهدید کننده‌ای داشت و برای مدت‌ها باعث بحث‌های فراوان شد.[۱]

    جریان اصلی جنبش مینیمالیسم آمریکایی را می‌توان در آثار تونی اسمیت، دانالد جاد، کارل آندره، دان فلاوین، رابرت موریس، سول لوویت، جان مک کراکن دانست.[۱]

    مینیمالیسم در شکل‌های مختلفی از طراحی و هنر، به ویژه در هنرهای تجسمی و موسیقی استفاده می‌شود. مینیمالیسم پس از جنگ جهانی دوم، در هنر غرب به وجود آمد و بیشتر از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، گسترش پیدا کرد. مینیمالیست‌ها بر این باورند که با زدودن حضور فریبنده ترکیب‌بندی و کاربرد موارد ساده و اغلب صنعتی که به شکلی هندسی و بسیار ساده شده قرار گرفته باشند، می‌توان به کیفیت ناب رنگ، فرم، فضا و ماده دست یافت. از هنرمندان این سبک می‌توان به دیوید اسمیت، دونالد جاد، ارنست تروا، سول لویت، کارل آندره، دن فلاوین، رابرت رایمن، رونالد بلادن و ریچارد سِرا اشاره کرد.

    آثار هنرمندان مینیمالیست گاه کاملاً تصادفی پدید می‌آمد و گاه زادهٔ شکل‌های هندسی ساده و مکرر بود. ساده‌گرایی نمونه‌ای از ایجاز و سادگی را در خود دارد و بیانگر سخن رابرت براونینگ است: Less is more (کمتر غنی‌تر است

    نمونه آثار این سبک :

    geometric-painting-abstract-painting-minimalist-painting-oil-painting.jpg eed963108c582485dba6220ea25584df.jpg
     
    sahraaaa.art و فرناز.ز از این پست تشکر کرده اند.
  15. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    سوررئالیسم

    سوررئالیسم یا فراواقع‌گرایی یکی از جنبش‌های هنری قرن بیستم است. سوررئالیسم به معنی گرایش به ماورای واقعیت یا واقعیت برتر است. زمانی که دادائیسم در حال از بین رفتن بود، پیروان آن به دور آندره برتون که خود نیز زمانی از دادائیست‌ها بود گرد آمدند و طرح مکتب جدیدی را پی ریزی کردند. این شیوه در سال ۱۹۲۲ به طور رسمی از فرانسه آغاز شد و فراواقع‌گرایی نامیده شد. این مکتب بازتاب نابسامانیها و آشفتگی‌های قرن بیستم است.[۱] سوررئالیسم را می‌توان یک جنبش هنری_اجتماعیِ بنیاد ستیز به‌شمار آورد. میل به ایجادِ دگرگونی در زندگی روزمره از طریق آشکارسازی امرِ شگفت‌انگیز و تصادفی عینیِ نهفته در نظم ظاهریِ واقعیت دانست.[۲]
    این جنبش در عمل با انتشار مجلهٔ انقلاب فراواقع‌گرا توسط برتون آغاز شد. سالوادور دالی، رنه ماگریت و لویی آراگون از جمله سوررئالیست‌های مشهور هستند.

    نمونه آثار این سبک:

    magritte-philosophers-lamp.jpg 182610-004-41E5B96B.jpg
     
    sahraaaa.art، rezaei.s و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  16. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    گرافیتی

    گرافیتی یا دیوارنگاری به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها یا هر مکان عمومی‌ای که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود. دیوارنگاشته‌ها، هرگونه علامت‌گذاری‌ای به حساب می‌آیند که می‌توانند در شکل‌های نوشتن ساده حرف‌ها تا نقاشی‌های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته‌ها از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان، امپراطوری‌های روم، چین و ایران وجود داشته‌اند.

    در دوران مدرن نگارگری به ویژه نگارگری با افشانه یا رنگ پاش و قلم موها بیشترین کاربرد را در ترسیم دیوارنگاشته‌ها دارند. در بیشتر کشورها نقاشی کردن یا کشیدن هر علامت و تصویری بر روی دیوارها یا املاک متعلق به افراد بدون جلب رضایت آنان کاری غیرمجاز و جرمی دارای پیگرد قانونی به شمار می‌آید. برخی از اوقات، این کار دربردارنده پیام‌های سیاسی و اجتماعی و حتی فرهنگی و ژانری کامل از بیان هنری مبتنی بر سبک نقاشی روی دیوار با رنگ پاش است. برای برخی از افراد شاید کار هنری فقط هنگامی از ارزش برخوردار است که در یک نگارخانه یا نمایشگاه هنری در معرض دید همگان قرار گیرد و برای کسانی دیگر شاید دیوار نگاشته‌ها گونه‌ای از ابراز احساسات قانون گریزانه به شمار آید که عامل و اقدام کننده به آن، حالتی اعتراض آمیز به خود گرفته‌است. دیوارنگاری در سال‌های اخیر در قلمرو فرهنگ عامیانه تحول یافته و در شکل‌های موسیقی زیرزمینی هیپ هاپ و B-boying یاbreakdancing (رقص سرعتی و پرسر وصدا) و سبک زندگی ای که از دید همگانی پنهان است، پدیدار شده‌است.

    دیوارنگاری‌ها می‌توانند به عنوان علامتی از کارهای تبه‌کاران به شمار آیند که محدوده‌های نفوذ آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند. همچنین باید گفته شود که اختلاف نظر و مشاجره پیرامون دیوارنگاری میان مقامات حقوقی و قانونگذار و نیز مسئولان شهری از یک سو با کسانی که دیوارنگاری را شاید گونه‌ای از ابراز احساسات شهروندان تلقی می‌کنند، ادامه دارد. با این وجود گونه‌ها و سبک‌های متفاوتی از دیوارنگاری‌ها با سرعت زیاد درحال تبدیل شدن به شکلی ویژه از هنر هستند درحالی که بحث و گفتگو دربارهٔ ارزش آنها میان هواداران و مخالفانشان ادامه دارد.

    دیوارنگاری بخشی از هنرهای خیابانی ونیز از عناصر اصلی فرهنگ هیپ هاپ بشمار می‌آید. از جمله خطوط نوشتاری برای شعار و تصویر سازی برای زیباسازی شهری یا تبلیغات فرهنگی و بطور کلی رسم هر گونه اثر هنری شامل بر متن، تصویر و برجسته نگاری که توسط طراح صورت پذیرفته باشد. منظور از هنر خیابانی آن بخش از گرافیک است که در کوچه و خیابان و سطح شهر با آن برخورد می‌کنیم. این هنر تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد و ریشه در سنگ‌نبشته‌های تاریخی غارها و کتیبه‌های باستانی نقاشی‌های دیواری در ابعاد گوناگون دیده‌اید که از همین دسته‌اند. در سده بیستم و کمابیش هم‌زمان با جنگ جهانی دوم، مشاهده درج نام و نشان گروه‌ها بر روی دیوارها تبدیل به امری عادی شد. در برخی مواقع این دیوارنگاری‌ها بسیار با دقت و هنرمندانه اجرا می‌شوند و سبک‌های متعددی به خود می‌گیرند. برخی از این آثار بار معنایی بیش‌تری را به دوش می‌کشند که ممکن است حاوی یک پیام اجتماعی یا سیاسی باشد که حتی با استفاده از افشانه‌های رنگی بر روی دیوارها، ساختمانها و قطارها رسم می‌شوند. شاید شما هم تصاویری از دیوار برلین را دیده باشید که لبریز از این آثار بود یا نگاره‌های دیگر اینترنتی را که دست به دست یا بهتر بگویم ایمیل به ایمیل می‌چرخند که حاوی تصاویر نقاشی‌شده سه بعدی بر کف خیابان‌ها هستند. این‌ها تماماً هنرهای خیابانی هستند.

    نمونه آثار این سبک :

    Graffiti_can2_muenster.jpg persian_graffiti2_eddy.jpg
     
    sahraaaa.art، rezaei.s و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  17. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    آپ آرت

    آپ آرت یا هنر دیدگانی (به انگلیسی: Optical Art) یک جنبش هنری بود که در سال‌های دههٔ شصت میلادی از هنر عامهمشتق شد و به‌صورت مکتبی مستقل درآمد. نقاشان این مکتب، مجموعه‌ای از خط‌ها، شکل‌های خُرد و سطح‌های رنگی درخشان را متقارن و متمرکز به نظم در می‌آورند که لرزنده، پیش‌آینده و پس‌رونده جلوه کنند. آگام و بریجیت رایلی از مهم‌ترین نمایندگان هنر دیدگانی هستند.

    بسیاری از نمونه‌های مشهور هنر دیدگانی سیاه و سفید رسم شده‌اند، به این دلیل برخی آن را انتزاعی می‌دانند. بیننده‌ای که به آثار این سبک می‌نگرد، ممکن است حرکت، چشمک زدن، خاموش و روشن شدن، چرخش، لرزش یا جهش مشاهده کند.

    واژه آپ آرت اولین بار به سال ۱۹۶۴ در مجلهٔ تایمز آمده، اگر چه بسیاری آثاری که امروزه به عنوان Op Art دسته بندی می‌شوند، پیش از این تاریخ آفریده شده‌اند.

    در سال ۱۹۶۴ مقاله‌ای بدون نام نویسنده منتشر شد که عنوان آن «اُپ آرت: تصاویری که به چشم یورش می‌برند» بود. گرچه این تعریف تا حدودی صحیح به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان گفت کاملاً طبق واقعیت است. زیرا اُپ ارت فقط محدود به چنین تصاویری که نویسنده شرح داده، نمی‌شود. در اُپ آرت، تحریک شبکیه چشم، مهم‌ترین وسیله و معمولاً تنها وسیلهٔ ارتباط است و هدف از آن، ایجاد واکنش‌های بصری فیزیولوژیک در تماشاگر است. بسیاری از کارهای هنر دیدمانی، چیزی بیش از بازی‌های زیرکانهٔ ادراکی (یا خطای دید) نیستند. البته این آثار در بلندمدت نتوانستند اعتبارشان را حفظ کنند و فقط معدودی از آن‌ها توانستند موقعیت خود را به‌عنوان یک اثر هنری حفظ کنند، و از آن میان تنها استثنای درخور توجه، کار بریجیت رایلی بود.

    در سالهای اخیر با گسترش و رشد گرافیک کامپیوتری انواع جدیدی از این آثار پدید آمد که نمونهٔ شاخص آنها، تصاویری بود که در سالهای دههٔ ۷۰ خورشیدی به نام تصاویر سه بعدی در جراید به چاپ می‌رسید.

    نمونه آثار این سبک :

    323797-l.jpg Op-art-shadow-only.jpg
     
    sahraaaa.art، فرناز.ز و m0hammad1372 از این ارسال تشکر کرده اند.
  18. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    باربیزون

    مکتب باربیزون یک مکتب نقاشی فرانسوی در اواسط قرن نوزدهم بود، که خود بخشی از جنبش طبیعت‌گرایی است. باربیزون سهم بارزی در به پدید آوردن واقع‌گرایی در نقاشی منظره فرانسوی داشت. با اینکه پیروان این مکتب تحت تاثیر جستجوی جنبش رمانتیک برای آرامش در طبیعت بودند، اما همان‌قدر از شباهت سازی نمایشی منظره‌های رمانتیک پرهیز می‌کردند که از سنت‌های کلاسیک و آکادمیکی که از منظره تنها به‌عنوان پشت‌صحنه‌ای برای داستان‌های تاریخی یا حکیمانه استفاده می‌شد نیز پرهیز می‌کردند.

    نمونه آثار این سبک :

    CIA_CIA_P_1978_PG_94.jpg 1280px-Jules_Dupré_-_Paysage_village.jpg
     
    sahraaaa.art، فرناز.ز و m0hammad1372 از این ارسال تشکر کرده اند.
  19. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    فتورئالیسم

    فوتورئالیسم یا واقع‌گرایی عکس‌وار یکی از جنبش‌های هنری نیمهٔ دوم قرن بیستم است. این جنبش از اواخر دهه ۱۹۶۰ در نقاشی و مجسمه‌سازی به ویژه در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا رایج شد. در این سبک موضوعات به‌طور کاملاً وفادارانه به واقعیت و با جزییات دقیق نمایش داده می‌شوند. عموماً هنرمندان این سبک از روی عکس کار می‌کردند.

    نمونه آثار این سبک :

    maxresdefault.jpg Gottfried-Helnwein-creating-his-artwork.jpg
     
    sahraaaa.art، Artist، rezaei.s و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  20. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    تونالیسم

    این سبک ریشه در سبکی فرانسوی به نام باربیزُون و تاکیدی بر عنصر هایی همچون جَو و سایه دارد.

    سبكيست كه در دهه 1880 در امريكا و با شروع به نقاشي مناظر جان گرفت . در اين سبك يك جو يا مه رنگي در نقاشي حكم فرمايي مي كند . اين مه معمولا به رنگ هاي ابي و خاكستري و قهوه اي است .

    تونالیسم از تکنیکی شاخص با به کار گیری ارزش میانی رنگ ها، به گونه ای که در تقابل با وضوح زیاد و پرنگی شدیداست، استفاده می کند.

    نتیجه این امر ظاهر نکردنِ تاثیرات کلی است به این معنا که اشکال تونالیست هرگز کاملاً آشکار نیست.

    سادگی،عدم وضوح،حضور انفرادی اشکال(طراح ها)در سکوتی وادار کننده به تفکر،و یکدستی یکپارچه به علاوه فاکتور هایی همچون مناظر دلپذیر و روشن در حضور پشت زمینه ای مه آلود که با نور ماه روشن شده از مشخصه های اصلی تونالیسم هستند.

    نمونه آثار این سبک :

    768px-Whistler_Grau_und_Gold_-_Schnee_in_Chelsea.jpg tonal.jpg
     
    sahraaaa.art، Artist و فرناز.ز از این ارسال تشکر کرده اند.
  21. pencil-society
    admin Rank

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    157
    تشکر شده:
    281
    امتیاز دستاورد:
    63
    باروک

    باروک شیوه و روشی است در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه‌سازی که از اواخر سده ۱۶ (میلادی) در ایتالیا آغاز شد و تا اواخر سده ۱۸ (میلادی) در اروپا رواج داشت و سپس در آمریکای مرکزی و جنوبی مورد توجه قرار گرفت. آزادی در طراحی، شمار زیاد شکل‌ها و درآمیختگی آن‌ها از ویژگی‌های این سبک است. ریشهٔ این کلمه احتمالاً واژه بارُکو ایتالیایی به معنی مروارید صیقل‌نیافته بوده است. گروهی نیز بر این عقیده‌اند که معنای این واژه، پوچ، زشت، مضحک و عوضی است. این واژه در آغاز برای تمسخر این شیوه استفاده می‌شد. زیرا منتقدان معتقد بودند هرگز نباید بنایی ساخت که از اصول و عناصر بناهای یونیان و رومیان پیروی نکند؛ بناهای کلاسیک باید بر این اصول ساخته شوند و انحراف از آن‌را «کژسلیقگی اسف‌انگیز» می‌دانستند. اما پس از آن‌که این شیوه مورد توجه قرار گرفت، به معنای شکوه‌مند و پرتجمل استفاده شد.

    نمونه آثار این سبک :

    1280px-1710-15_de_Matteis_Triumph_of_the_Immaculate_anagoria.JPG 7175-lec3-1536x865.jpg
     
    sahraaaa.art و فرناز.ز از این پست تشکر کرده اند.
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.
Rss Reader Clean UI

مقالات جدید

میانبرهنر !؟

یکی ممکنه کارتو خوب خطاب کنه ! اون یکی ممکنه نه ! پس چطوری میتونی بفهمی که خوب انجامش دادی یا نه چطوری میتونی بگی تقلب کردی یا نه فقط یه راه وجود داره تو باید خودت خودتو قضاوت کنی و من تو این مقاله به تو میگم چجوری

ادامه

چگونه شروع کنیم !

میشه گفت این سخت ترین بخش هست . شما یه ایده فوق العاده برای طراحی تو ذهنتون دارید ؛ شما دقیقا اون چیزی رو که می خواهید انجام بدید در ذهن مشاهده می کنید- حتی این احساس رو هم دارید که میدونید چجوری باید به خوبی انجامش بدید . اما ...

ادامه

معرفی فیلم...

معمولا هر کسی که به هنر علاقه دارد به دنبال چنین آرشیو هایی می باشد.به همین دلیل هم اسامی فیلم ها را با قسمتی از خلاصه معرفی میکنم هم لینک دانلود فیلم آنها را با کیفیت 720p .امیدوارم که مفید هنرمندان واقع گردد.

ادامه

بانویی راز آلود!

پيكاسو از آن‌جا به داستان دزدي موناليزا گره مي‌خورد كه دو مجسمه‌ي دزدي را خريداري مي‌كند. اين مجسمه‌هاي ارزشمند توسط «گري پيرت» بلژيكي از موزه‌ي «لوور» به سرقت رفته بودند و اين نقاش سرشناس بدون اين‌كه

ادامه

راه اندازی گالری

اگر قرار است اولین نمایشگاه هنری‌تان را در یک گالری برگزار کنید، به شما می‌گوییم کار بسیار سختی در پیش دارید. حتی هنرمندانی که ده‌ها بار نمایشگاه برگزار کرده‌اند هم به شما خواهند گفت شجاعت ارائه آثارتان روی

ادامه

انواع سبک های نقاشی

به مرور این صفحه با توضیح هر سبک و نمونه آثار در هر سبک آپدیت می شود ...(مبع ویکی پدیا + غنی سازی مطلب با نمونه آثار توسط pencil-society.com). در اختیار شما قرار

ادامه