انواع مپ ها، اتریبیوت ها و کارکردشان در نرم افزار های سه بعدی

شروع موضوع توسط pencil-society ‏6 نوامبر 2018 در انجمن مقالات

به اشتراک بگذارید

  1. pencil-society

    pencil-society صندلی وفا نداره مدیر :) ادمین مدیر ارشد

    ورودی های وبلاگ:
    1
    تاریخ عضویت:
    ‏22 اکتبر 2017
    ارسال ها:
    266
    تشکر شده:
    387
    جنسیت:
    مرد
    قبلا من این مقاله رو در انجمن دیگه ای منتشر کرده بود الان کلش و ادامش رو دیگه در انجمن خودم (خودتون) ارائه میدم.
    سلام - من در مورد مپ ها تحقیق میکنم و عملکردشون رو بررسی میکنم
    گفتم نتیجه جستجو ها و دانسته هایی که کسب کردمو اینجا به اشتراک بزارم تا یه مرجع بشه واسه آشنایی با مپها

    -----------------------------------
    color map :

    این مپ که کاملا از اسمش مشخصه رنگی هست که در متریال مورد نظرتون تنظیم میشه تا به شی مورد نظرتون نسبت داده بشه

    حالا این رنگ میتونه یک طرح روی uv شما باشه که به این بخش الحاقش میکنید.
    mtoa_firstscene_blueplane_attribeditor.png

    diffuse map : در کل عملکردی مانند color map داره اما به طور دقیقتر در واقع تنظیمات دیگری رو در برداره و درواقع میزان پراکندگی نور و انعکاس نور از سطح رو مشخص میکنه.
    1171_tid_02_diffues.jpg
    specular map :میزان و پوزیشن نقاط shiny یا همان براق را مشخص مینماید همچنین این مپ به oily map یا oily layer نیز معروف است
    tmpcd0082_thumb_thumb.png

    05-Specular-Maps.jpg

    Anisotropic:
    این عامل فیزیکی به شما امکان کنترل خطوط hightlight
    را میدهد ،و بر دو نوع شعاعی و خطی می باشد
    در نوع شعاعی - خطوط- های لایت- حول محور یک دایره قرار میگیرند
    مانند کف یک ماهی تابه عکس
    radial_aniso_01.jpg
    و در نوع خطی این خطوط به صورت خطوط عمودی یا افقی قرار میگیرند
    مثلا سطح بیرونی استوانه ی موجود در عکس
    IMG_4665.jpg
    و یا سطح روی آن در عکس
    IMG_4690.jpg
    شما این پدیده را در زندگی خود و در اشیا اطراف خود بسیار مشاهده کردید !
    یکی از مواردی که شاید همه ی ما دیده باشیم سطح روی سی دی هست و یا روی سطوحی
    با متریال متال
    (توجه منظور حالت رنگین کمانی سی دی نیست
    اون حالت رو
    Diffraction
    یا پراش می نامند)
    compact_disc.jpg
    نمونه هایی از خطوط Anisotropic روی مو :
    anis_example04.jpg
    anisotropic2.jpg light_24.jpg
    Hair Material with anisotropic reflections (تصاویر زیر متحرک می باشند لود شدن تصاویر به علت حجم 2 تا 3 مگابایتی کمی طول میکشد.)
    Please login or register to view links
    Please login or register to view links

    transparency : یا شفافیت - برای تعیین میزان شفافیت جسم به کار می رود و این عمل در تعریف فیزیکی میزان عبور نور از اجسام می باشد.که حتما در فیزیک باهاش آشنا شدید اجسام شفاف نیمه شفاف و کدر - در مورد تولید سایه در این اجسام ذکر این موارد رو لازم دونستم:
    جسم کدر سایه ی پررنگ و جسم نیمه شفاف سایه ی کم رنگی ایجاد می کند و اجسام شفاف نیز به دلیل عبور تمام نور از خوشان سایه ای ندارند.
    خوب پس با این پدیده فیزیکی هم کاملا آشنا شدیم :)
    images.jpg
    transmission map:

    transmission map مشخص کننده میزان عبور نور پخش شده روی مدل به سمت دیگر مدل (پشت مدل ) میباشد . هر پیکسل در این مپ نشان دهنده ی این هست که چه مقدار از نور های ارسال شده به روی سطح توسط سمت دیگر اون سطح دریافت میشه .
    نمونش رو میتونیم در بدن خودمون مثال بزنیم - مثلا وقتی شخصی در مقابل نور آفتاب باشه میبیند که میزان دریافت نور در نقاطی مثل گوش بیشتر هست و ما سطح پشتی گوش رو هم قرمز تر و نورانی تر میبینیم .
    tumblr_inline_nexmtxtqDm1t33d7d.jpg perception-2-6.jpg transmission_map.png
    قسمت های روشن تر در مپ نسان دهنده ی میزان عبور نور می باشد.

    ambient occlusion:توسط این امکان میتوان میزان انسداد نور رو مشخص کرد . وقتی بخواهیم اثر نور امبینت یا همان نور محیط را به عنوان مثال روی یک آبجکت بررسی کنیم میبینیم نقاطی از شی وجود دارند که نور امبینت به آن راهی پیدا نکرده است و در واقع توسط مانعی منسدد ( occlusion) شده که ما این قسمت را کمی تاریک تر میبنیم . نکته ی دیگری که قابل گفتن میباشد . این است که از آنجایی که ambient light نور محیطی می باشد ، بر خلاف دیگر انواع سایه، ambient occlusion به جهت نور بستگی ندارد، از این رو به عنوان یک مپ از پیش محاسبه شده برای آبجکت ها ی استاتیک استفاده می شود.(( طراحی این مپ کاملا قابل حدس زدن می باشد و با قوانینی از جمله تغییر جهت نور تغییر نمیکند چرا یی این مسئله در تعریف کاملی که از امبینت لایت داده شد گویاست )).
    ambient_occlusion_by_ctl3d-d4pe3se.jpg
    پا نویس : (( نور امبینت یا ambient light یک نوع نور environmental (محیطی )در cg می باشد .))

    displacement map
    بر دو گونه اند :
    Regular Displacement map
    Vector Displacement map
    در نوع نخست یعنی نوع عادی که قواعد منظم تری نسبت به وکتور پیروی می کند نقاط سطح(surface points ) به سمت surface noraml حرکت می کند .
    در این جا یک استاپ میزنیم تا قضیه ی surface normal رو مشخص کنیم تا گنگ نباشه :
    در هندسه ،نرمال های یک سطح، در جهات مشخص بر سطح عمود هستند .مثلا در شکل زیر بر دو نقطه ی n1 و n2 عمود هستند

    220px-Normal_vectors2.png wXKW3.jpg

    پس منظور ما اینه که دیسپلیسمنت مپ بر روی سطح به این سمت حرکت می کند.
    خب تعیین این حرکت، میتونه توسط یک چیدمان از پیش ساخته شده
    یا همون پترن باشه ، یا یه دیسپلیسمنت مپ که مثلا میتونه پینت شده باشه یا از نرم افزار های اسکالیپت استخراج شده باشد.
    اگر بخواهیم این مپ رو از نظر ظاهری توصیف کنیم یک عکس با تون خاکستری که توسط مقادیر خاکستریش مشخص میکنه چه مقدار هر نقطه از سطح باید جابجا یا همون displace بشه
    16623_5836.jpg
    یک pattern displacement map
    disp.png
    یک displacement map استخراج شده از نرم افزار اسکالیپت
    static1.jpg
    نمایش اثر این مپ بر روی یک مدل
    displacement_figure_06.jpg
    یک terrain displacement map برای ایجاد مدل زمین
    Death_Valley_TOPOMAP1.jpg
    -------
    VECTOR DISPLACEMENT MAP
    ین مپ ها اطلاعات مدل رو در تمامی محورهای مختصاتی به صورت RGB ذخیره می کنن و بدون محدودیت میتونن حجم رو روی شی پیاده کنند - به مثال های تصویری توجه کنید :
    VectorDisp02.jpg
    eb72a180_a69a_47dd_9a8f_f939.jpg
    حالا چه فرقی با دیسپلیسمنت ساده داره - خوب دامنه دیسپلیسمنت عادی محدود تر هست و فقط نرمال های سطح رو در راستای بالا یا پایین جابجا میکنه .

    تصویر از تفاوت :
    iclonia_animation_vector_displacement.jpg

    شاید این تصویر متحرک هم براتون جالب باشه ! این مدل فقط از یک دایره و یک وکتور دیسپلیسمنت مپ ساخته شده
    [​IMG]
    آدرس آموزش:
    Please login or register to view links

    Overall map:

    خیلی ها به اشتباه کارکرد این مپ رو مانند diffuse یا color میدونن - اما در واقع این مپ رنگ یا تکسچر خارجی ترین لایه از شی رو در بر میگیره مثلا اگر پوست انسان رو در نظر بگیریم - ما میتونیم اطلاعاتی مثل ماتیک (رژ لب) - و کلا آرایش ها یا تتو ها رو در این مپ در نظر بگیریم.

    آپدیت می شود...
     
  2.  
    لطفا در تمامی منابع سایت با نظرات خود از استارتر حمایت کنید و سبب انگیزه او برای قرار دادن پست های مفید دیگر شوید.

به اشتراک بگذارید